Eetdagboek - vijfdaags trailavontuur rond de Mont Blanc

Afgelopen zomer stonden we op 17 juni in de stralende zon aan het officiële startpunt van de Tour du Mont Blanc, in Les Houches nabij Chamonix, Frankrijk. Vier vrienden aan het begin van onze eerste vijfdaagse bergtrail op de paden rondom de Mont Blanc. In Trailrunning Magazine #3 vertellen we over de tocht, maar hier lees je wat er aan voedsel in onze lichtgepakte trailrun tasjes zat.

Dit eetdagboek is een afgeleide van het artikel dat verscheen in Trailrunning Magazine 3, 2024. Het is geschreven door Willemijn Sneep, fanatiek trailrunner en journaliste. Met een groep vrienden heeft ze een vijfdaagse trail gelopen rondom de Mont Blanc.

Beginnersfout

Al op de eerste dag maken we een beginnersfout. Na 700 meter klimmen naar Col de Voza (1653m) en rennend afdalen door het bos naar het gehucht Bionassay (1320m), eindigen we in het prachtige dorp Les Contamines (1150m). Daar hadden we, na vijftien kilometer, een lunchstop gepland, maar die vijftien kilometers kostten dankzij de klim en het technische terrein ruim drie uur. We bestellen zo’n beetje de hele menukaart omdat we zo hongerig zijn. Daarna zijn we te vol om lekker te kunnen lopen over de relatief vlakke paden die voor ons liggen. We nemen ons voor om de rest van de dagen elk uur een gel te nemen (wij gebruikten o.a. Betafuel die 40 gram carbs per stuk bevatten), of een Energy Nougat, banaan of andere snack. Aan het eind van de middag ploffen we met een biertje op het terras van de prachtige hut refuge de la Balme, waar we gereserveerd hadden. We krijgen een stevig diner van soep, aardappelgratin en appeltaart, dus we gaan met een goed gevulde maag naar bed.

(dag 1: 24 km, 1583 m stijgen, 744 dalen, 4.5 uur pure beweegtijd)

Ziel verloren

Dag 2 begint met een basic ontbijt van wat droge boterhammen met jam in de hut. Na een paar kilometer dalen en een klim van 550 hoogtemeters door een steile kloof is er gelukkig een koffiestop met een stukje echte bosbessentaart  bij refuge Tré-la-tete (1970m). Toch lekkerder dan een bosbessen gel en precies genoeg brandstof voor een snelle, technische afdaling langs de bergflank. Maar op de volgende klim naar Auberge du Truc (1720m) moeten we onszelf er toch regelmatig aan herinneren: voel je je alsof je je ziel verloren bent? Neem een gel.

We lunchen bij Refuge de Miage (1559m) met zalige franse omeletten. Much needed, want daarna ligt de gevreesde Col de Tricot (2120m) als een steile wand voor ons met bijna zeshonderd hoogtemeters in 2,5 kilometer. Bovenop genieten we van een Snelle Jelle, die verveelt nooit en je moet zeker blijven afwisselen in verschillende soorten snacks om het vijf dagen vol te houden.

Door de dag heen herinneren we elkaar regelmatig aan het nemen van onze elektrolyten, we hadden makkelijk-mee-te-nemen hydrotabs voor in onze softflasks. Die zijn echt onmisbaar, naast genoeg water drinken met deze hitte. Na een lange afdaling vullen we bij de auto onze gels, reepjes, en snacks weer aan in de rugzakjes. Een flink nieuw pakket weer, voor de komende drie dagen! In de refuge van die avond worden we getrakteerd op kaasfondue.

(dag 2: 30 km, 1900 m stijgen, 2500 dalen, 6.5 uur pure beweegtijd)

Variety packs

De derde dag is een relatieve rustdag. In drie uur wandelen we langs de rivier en door alpenweides omhoog naar de prachtige bergboerderij Alpage de la Peule (2071m). Naast een gel (lang leven de SIS variety packs voor de afwisseling) en een Energy Nougat onderweg, genieten we nog van een rabarbertaart tijdens de lunchstop in Praz-de-Fort (1151m). Het diner in deze Alpage is deze avond erg goed, een schotel met aardappel en groenten en veel gesmolten alpenkaas.

(dag 3: 15 km, 986 m stijgen en 140 m dalen, 3 uur beweegtijd)

---
Bekijk hier onze testpakketten:
-Testpakketten gels (10 stuks)
-Testpakket repen (10 stuks)
-Testpakket herstelrepen (5 stuks)
-Testpakket energiesnoepjes (5 stuks)
---

Licht in het hoofd

Het ontbijt met brood en verse alpenkaas van de koeien buiten is een goed begin van deze langste dag van 38 kilometer. Na de eerste vijftien kilometer lekker snel dalen, houden we een koffie-en-crêpes-stop bij La Kabana in Praz-de-Fort (1151 m), voor we stijgen naar het mooie Champex-Lac (1470 m) met een verkoelende pauze in het meer. Met al 26 kilometer in de benen beginnen we aan een eindeloze klim van zevenhonderd hoogtemeter door de bloedhete vallei naar Alpe Bovine (1987m). Hier is een regelmatige gel-pauze net zo belangrijk als het nemen van elektrolyten. Dat ondervinden we doordat we regelmatig licht in ons hoofd of misselijk worden als het te lang geleden is. Het steeds waanzinniger uitzicht op de Mont-Blanc maakt veel goed!

De huisgemaakte taart van charmante berghut Alpe Bovine helpt ons door laatste zeven technische kilometers afdalen. Daar is coördinatie voor nodig, ofwel: voldoende suikers. Euforisch rennen we in Le Peuty (1362m) het terrein van de herberg op, waar we als kers op de taart een voedzaam diner geserveerd krijgen in de Mongoolse yurt.

(dag 4: 38 km, 1372 m stijgen en 2075 dalen, 5.5 uur beweegtijd)

Klimmen for breakfast

De laatste dag biedt gelijk 880 meter stijgen for breakfast - gelukkig wel na een goed ontbijt met stevig brood, fruit en yoghurt. Vanaf de prachtige Col de Balme (2191m) rennen we Frankrijk in, na een heerlijke huisgemaakte brownie. Een korte rotsachtige klim en een lange hete afdaling vol boomwortels later, lunchen we in het dorpje Tré-le-champ (1430m) met wentelteefjes en een koude cola. Na de laatste lange klim naar Tête-aux-Vents (2130m) delen we de overgebleven dadelnotenreepjes (van Nakd) uit onze tas, om ons door de eindeloos lijkende laatste tien kilometers te helpen. Op het nippertje halen we om vijf uur de kabelbaan Planpraz omlaag naar het centrum van Chamonix waar we het eind van onze tocht vieren met een heerlijke pizza en champagne.

(dag 5: 24 km, 2105 m stijgen en 1485 dalen, 6.5 uur beweegtijd)

Meer over onze aanpak, route en geleerde lessen lees je in Trailrunning Magazine 3.

Terug naar blog

Reactie plaatsen

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.